środa, 23 października 2013

DysTEFL – Dyslexia for Teachers of English as a Foreign Language

DysTEFL – Dyslexia for Teachers of English as a Foreign Language międzynarodowa konferencja objęta honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej i wydawnictwa Oxford University Press 11 października 2013, Łódź, Polska Międzynarodowa konferencja DysTEFL – Dyslexia for Teachers of English as a Foreign Language, objęta honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz wydawnictwa Oxford University Press, stanowiła podsumowanie projektu DysTEFL. Odbyła się 11. października 2013, w hotelu Holiday Inn, w Łodzi przy ul. Piotrkowskiej 229/231 (www.hilodz.com). Jej uczestnikami było prawie 140 czynnych zawodowo nauczycieli, osób prowadzących szkolenia dla nauczycieli języka angielskiego jako obcego oraz studentów, przyszłych nauczycieli języka angielskiego z wielu krajów Unii Europejskiej, m.in. Cypru, Czech, Niemiec, Grecji, Węgier, Polski, Słowacji, Słowenii, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii. Językiem wykładowym był język angielski. Konferencja rozpoczęła się uroczystym otwarciem z udziałem Dziekana Wydziału Filologicznego UŁ prof. Piotra Stalmaszczyka oraz Prodziekana prof. Piotra Capa, którzy powitali uczestników konferencji, zaproszonych gości i mówców plenarnych. Następnie Margaret Crombie z Uniwersytetu Otwartego wygłosiła wykład plenarny zatytułowany „Sounds like gibberish …..well not for me! Approaches and strategies to help with language learning for those with dyslexia” dotyczący strategii i technik pomagających w nauczaniu języków obcych osób z dysleksją. Kolejnym etapem konferencji była dyskusja panelowa, moderowana przez Joannę Nijakowską (Uniwersytet Łódzki) i Judit Kormos (Uniwersytet Lancaster), w której udział wzięli zaproszeni goście oraz mówcy plenarni, specjaliści z zakresu nauczania języków obcych i specyficznych trudności w uczeniu się – dysleksji rozwojowej: Margaret Crombie (Uniwersytet Otwarty, Wielka Brytania), Anne Margaret Smith (ELT well, Wielka Brytania), Janet Enever (Uniwersytet Umea, Szwecja), Marina Mattheoudakis (Uniwersytet Arystotelesa w Salonikach, Grecja) oraz Dina Tsangari (Uniwersytet Cypryjski, Cypr). Tematem dyskusji były materiały wchodzące w skład kursu DysTEFL oraz możliwości ich zastosowania w celu szkolenia przyszłych i obecnych nauczycieli języka angielskiego jako obcego w krajach Unii Europejskiej. Następnie Anne Margaret Smith z ELT well wygłosiła drugi wykład plenarny na temat praktyki nauczania języka angielskiego i pracy z uczniami dyslektycznymi zatytułowany „Inclusive language teaching: Principled practice for teaching English to dyslexic learners”. Ostatnim etapem konferencji była prezentacja opracowanego przez partnerów projektu DysTEFL kursu mającego na celu podniesienie świadomości i kwalifikacji nauczycieli w zakresie potrzeb edukacyjnych i sposobów pracy z osobami z dysleksją na lekcjach języka obcego. W czasie konferencji zostało przeprowadzonych dziesięć warsztatów, odpowiadających dziesięciu rozdziałom kursu, w dwóch sesjach po pięć warsztatów. Uczestnicy mieli możliwość wzięcia udziału w dwóch wybranych przez siebie warsztatach. Ich celem było zapoznanie nauczycieli z zagadnieniem dysleksji, rozpoznawaniem jej symptomów oraz szerokim repertuarem metod, technik i narzędzi pozwalających na zwiększenie jakości i efektywności pracy z uczniem z dysleksją na lekcjach języka obcego. Projekt Dystefl jest realizowany wspólnie przez Katedrę Pragmatyki Językowej, Wydział Filologiczny UŁ i Biuro Międzynarodowych Projektów Edukacyjnych w ramach Programu Uczenie się przez całe życie - Comenius. Więcej informacji na temat projektu i jego rezultatów znajduje się na stronie www.dystefl.eu Galeria zdjęć: http://www.flickr.com/photos/promocja_ul/sets/72157636684184335/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz